At være gravid er en stor oplevelse som både bringer en masse positive, men også negative ting med sig. Det kan være svært som ny i hele det her mor univers at finde ud af, hvordan man egentligt får den bedste søvn både op til man føder, men faktisk også efter. Det kan være en stor udfordring både under graviditeten, men også efter at man har født at få en ordentlig nattesøvn. For de fleste er det ikke et stort problem i starten af graviditeten, men det kan det dog gå hen og blive når maven begynder at vokse. Det kan det dog gå hen og blive når der begynder at dukke en lille mave frem.

Der er dog også andre ting udover bare maven som kan være en udfordring under graviditeten, hvilket vi vil dække i denne artikel. For at få det bedste ud af graviditeten er det vigtigt at du får rigeligt med søvn. På den måde sørger du får din krop har masser af energi til at udvikle barnet i maven på dig.

Hvilken sovestilling er bedst når maven vokser?

Det kan være utroligt svært at finde den rette stilling når maven er begyndt at vokse, og det kan også variere fra gravid til gravid hvad der er bedst. Fælles for alle er det dog at det ikke anbefales at sove på maven. Når du sover på maven, vil du opleve et større pres på både din mave, men også barnet der ligger inden i maven.

Mange de vil også opleve at de bliver svimmel eller får kvalme, hvis de ligger direkte på ryggen og sover. Det skyldes at livmoderen som grundet graviditeten er blevet større. Når du ligger på ryggen så vil livmoderen presse mod det store blodkar der går langs din rygrad, hvilket giver dig lavere blodtryk som kan medvirke svimmelhed og kvalme.

For mange er det optimale at ligge på siden med det ene ben let bøjet, det er dog ikke alle der har det sådan. Derfor anbefaler vi at du bare prøver dig frem. Ved at prøve dig frem kan du finde den stilling, som er mest komfortabel for dig og din baby. Det vigtigste er bare at lytte til kroppen og hvad baby ”siger”.

Ekstra tips til en god nattesøvn

Vi har samlet nogle ekstra tips, som bidrager til at du får en bedre nattesøvn under din graviditet.

Få rigeligt med væske – Det er vigtigt at du i løbet af dagen får rigeligt med væske, vi anbefaler at du drikker mest i løbet af formiddagen og frem til aftensmaden og derefter begrænser dit væskeindtag. Et godt råd er at drikke et stort glas vand, som det første om morgenen. Det skyldes at når du sover så sveder man meget væske ud, og kroppen er derfor dehydreret når du vågner. Du vil opleve at føle dig mere frisk, hvis du starter dagen ud med et stort glas vand.

Undgå koffein og sukker – For de fleste mennesker kommer det ikke som et chok at koffein og sukker kan være med til at forstyrre ens natsøvn. Derfor anbefales det at man stopper med at drikke koffeinholdige drikke ved 16-17 tiden, og holder igen med sukker efter aftensmaden.

Ikke gå sulten i seng – Noget der kan være med til at holde en vågen er, hvis man er sulten i løbet af natten. Derfor kan det anbefales at spise en grovbolle eller lign. Inden sengetid for så på den måde, at give kroppen noget at arbejde med i løbet af natten.

Køl soveværelset net – Luft ud og sørg for at soveværelset har en behagelig temperatur inden at du går i seng. Man sover langt bedre i et køligt miljø, end et ekstremt varmt miljø.

Leave a Comment