Mange kvinder ønsker at komme tilbage i god form efter, at de har født. Under en graviditet ændre ens krop sig meget, og for nogen er det et stort ønske at komme tilbage til en form der mindede om den man var i en.

Desværre begår rigtig mange kvinder en række fejl, når de begynder at træne efter fødslen. Det vil vi i denne artikel hjælpe dig med at undgå. 

For hård træning de første par uger efter fødslen

I ugerne efter en fødsel, 6-8 uger, er kroppen kortisolniveau væsenligt højere, end hvad det normalt er. Kortisol er kroppens naturlige stresshormon og har en stor indvirkning på stortset alle funktioner i kroppen. 

Derfor kan det være en dårlig ide at begynde at stresse kroppen yderligere med hård træning, da det vil kunne medfører at du slår kroppen ud af balance. 

Hvis kortisolniveauet bliver for højt vil man kunne stresse kroppen unødigt, hvilket kan medfører problemer med stofskiftet og ikke mindst hormonbalancen. 

Start med det fundamentale

Mange glemmer tit at starte med de fundamentale muskler, som kan blive ødelagt under en fødsel. Det er de dybe mavemuskler, ryggen samt bækkenbunden. Start stille ud med nogle helt simple øvelser der styrke din core inden, at du begynder på hårdere styrketræning. Du skulle jo gerne have fundamentet på plads inden du går videre. 

Du kan ikke starte hvor du slap

Mange kvinder tror at de kan gå tilbage med det samme og træne, som de gjorde inden deres graviditet. Det kan man ikke – du har højst sandsynlig ikke trænet i en længere periode, også er der sket en masse med din krop i den periode du har været gravid. Derfor kan det anbefales at finde et program lavet til “efter-fødselskroppen” eller en træner der kan hjælpe dig med at komme ordentligt igang. 

Det er utroligt vigtigt at du tager ordentligt hensyn til kroppen, og starter stille og roligt ud. Det kan være en god ide at starte med lidt hjemmetræning, også måske tage 1-3 ture i fitnessecenteret om ugen. 

Træning er godt for det mentale helbred

Udover at man får en sundere krop af træning, så er det også godt for den mentale sundhed at få trænet. Når man træner udskiller kroppen dopamin, som er kroppens naturlige glædes hormon.

Det kan derfor for mange mødre være en form for terapi at tage en times træning alene et par gange om ugen, hvor de kan få ladt batterierne op og blive fyldt med ny energi de kan bruges på deres baby. 

Glemmer kosten 

Under en graviditet har man tendens til at spise mere, hvilket er helt naturligt. Kroppen skal bruge mellem 300-400 kalorier om dagen ekstra når du er gravid – og hvis du ammer skal du bruge omkring 500 kalorier ekstra om dagen. 

Det kan dog være svært at skære ned på den ekstra mad, man har måske være lidt ekstra god ved sig selv under graviditeten – men kosten er udentvivl det vigtigste i alle tilfælde, hvis man gerne vil i god form.

Leave a Comment